I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday 27 March 2012

Tokoh wanita ungggul * rabi'ah al-Adawiyah*



Termasuk dalam deretan-deretan wanita yang terkenal ibadahnya , rabiah al-Adawiyah al basyirah. Dia adalah perumpamaan dan lambang gilanya hati kerana mabuk cintanya kepada Tuhannya . Setiap saatnya diisi dgn solat , berpuasa setiap hari , murung dan bersedih , merendah diri dalam memperolehi redha Tuhan .




pada suatu hari , Sufyan ats-Thauri berada berdekatan Rabi'ah dan berkata , " aduh , aku sedih sekali !" lalu rabi'ah menyergahnya ," jangan berdusta ! , tapi katakan alangkah sedikitnya kesedihanku . jika benar-benar sedih , maka kamu tidak akan sempat untuk bernafas !


abdah binti abu syawwal , pembantu rabi'ah , sering bersamanya berkata " setiap hari rabi'ah menghabiskan malam-malamnya dgn beribadah . ketika fajar tiba , dia tidur sebentar di atas sejadahnya , dan bila fajar mulai terang , dia bangun dengan raut wajah terkejut dan berkata " wahai jiwaku , berapa lamakah kamu tertidur ? sampai bila kamu sanggup beribadah ? hampir saja kamu tertidur dan tidak akan bangun kecuali pada saat sangkakala ditiupuntuk berkumpul di padang mahsyar ." 

rabiah juga berpesan kepada abdah " wahai abdah ,ketika aku meninggal , maka , jangan memberitahu org lain , dan kafani lah aku dengan jubah ini ( jubah yang ditenun sendiri ketika hatinya tenang ) wallahu'alam (:


~ dari hati untuk hati ~

2 comments: